Verandering in de Invorderingswet

De gemeente en overheid moeten zich bij het innen van belasting houden aan de regels van de zogenaamde Invorderingswet. De wetgeving is wat aangepast. De overheid stelt dat schuldeisers ook veroorzakers zijn grotere schulden. Wanneer bij het vorderen van debiteuren meer oog is voor de belastingschuldige, kunnen de echt problematische schulden worden voorkomen. Het voordeel ervan is dat kosten opstapeling kan worden voorkomen.

Hoe kun je voldoen aan deze wet?

Als schuldeiser dien je volgens de nieuwe wet oog te houden voor de gehele oplossing. Zo dient er rekening te worden gehouden met het bestaansminimum en beslag bij de executie. Dit moet worden afgehandeld zonder dat er onnodige kosten voor de belastingschuldige bij komen. Het komt er dus op neer dat met deze nieuwe wetgeving burgers niet verder in de problemen gebracht kunnen worden bij het later voldoen van hun betalingsplicht.

Hoe kun je als organisatie hier op inspelen?

De beste manier is om dit via een persoonlijke aanpak te doen. Wanneer je merkt dat er moeite is om te voldoen aan de betalingsplicht, dan kun je hiervoor het beste een afspraak voor inplannen met deze partij. Op deze manier kun je samen tot de beste oplossing komen. Daarbij is het ook belangrijk dat de belastingschuldige continue gewezen kan worden op automatische incasso en kwijtschelding.

Hoe moet je als lokale overheid jezelf hiervoor inrichten?

Het persoonlijke contact is zeer belangrijk om te kunnen voldoen aan de verandering in de invorderingswet. Alleen hoe ga je hier als lokale overheid met om? Om dit persoonlijke contact te onderhouden zijn ook een aantal communicatiemiddelen nodig. Snel handelen is een pré om de kosten voor de belastingschuldige zo laag mogelijk te houden. Als overheid kun je daarnaast ook meer inzicht geven tot de registers. Doordat belastinginvorderaars niet in de BKR registratie kunnen weten ze dus niet of iemand met een uitkering schulden heeft, waardoor de kosten zich blijven opstapelen. Dit mogen deurwaarders bijvoorbeeld wel wanneer het gaat om een telefoon abbonnement, wat dus best vreemd is.