Het opstellen van een balans

Ieder bedrijf in Nederland is verplicht om een balans op te stellen aan het einde van het boekjaar. Een balans geeft een overzicht van je bezittingen, schulden en je eigen vermogen. Dit geld voor één bepaald moment. Door een balans zie je dus heel overzichtelijk of je bedrijf er wel goed voorstaat. Het valt onder de basiskennis boekhoudenbalans wanneer je een eigen bedrijf hebt.

Momentopname

Een balans is dus een overzicht van je financiële situatie op een bepaald moment. De investeringen (in bijvoorbeeld vaste activa zoals gebouwen) komen naar voren maar ook hoe deze zijn gefinancierd. Dit kan namelijk met eigen vermogen maar ook met leningen. Daarnaast zijn ook vlotte activa en liquide activa uitgesplitst. Vlotte activa zijn bezittingen die je voor minder dan een jaar in bezit hebt, zoals je voorraad. Liquide activa zijn je financiële middelen. Dit kan je kas zijn maar ook debiteuren, waar je nog geld van hoort te krijgen.

Rechter- en linkerkant balans

Veel mensen hebben moeite met het gelijk krijgen van de balans. Daarom wordt er veelal een boekhouder voor ingezet. De bovenstaande activa moet je aan de linkerkant van je balans plaatsen. Bij elkaar opgeteld vormen deze een bepaalde waarde. Aan de rechterkant komen de middelen te staan waarmee je bezittingen zijn gefinancierd. Dit bestaat uit eigen vermogen en vreemd vermogen. Onder lang vreemd vermogen valt bijvoorbeeld een hypotheek. Crediteuren zet je onder kort vreemd vermogen.

Cursus boekhouding

Veel ondernemers nemen nog een cursus boekhouding. Hierin leer je onder andere balansen op te stellen. Deze kun je op ieder gewenst moment maken om een overzicht te krijgen van je bedrijf. Je kan er echter ook voor kiezen om de balans aan het einde van het boekjaar op te stellen. Wanneer je dat doet, kan deze een onderdeel vormen van je jaarrekening.