Verschillen tussen de office manager en de directiesecretaresse

Hoewel de functies office manager en directiesecretaresse erg veel overeenkomsten kennen zijn er ook een aantal verschillen te noemen.
Een office manager geeft leiding aan bijvoorbeeld een directiesecretariaat of een afdelingssecretariaat. Vaak is een office manager meewerkend voorman, wat betekent dat zij ook een aantal complexe klussen op moet lossen zoals secretariële werkzaamheden.
Een directiesecretaresse daarentegen verzorgt de ondersteuning van een directeur of directie.
In vergelijking is de ondersteuning van een een office manager minder exclusief voor één of enkele personen. Bovendien geeft zij zelf ook leiding aan een team van ondersteuners.
Om de verschillen duidelijk naar voren te laten komen wordt hier een opsomming gegeven van de meest voorkomende werkzaamheden:
Directiesecretaresse:

  • Regelen van afspraken.
  • Voorbereiden van vergaderingen en het notuleren.
  • Verzorgen van de zakelijke correspondentie.
  • Contacten voeren met andere afdelingen.
  • Zorgen voor een archief.
  • Sparren met de directeur over alles wat hem bezig houdt.

Office manager:

  • Beheren van personele zaken.
  • Regelen van facilitaire zaken, inkoop van kantoorartikelen en beheren van de budgetten daarvoor.
  • Leiding geven aan het secretariaat.

Hoe word je office manager of directiesecretaresse?
Je kunt bijvoorbeeld de hbo-opleiding office management of de mbo niveau 4 opleiding Directiesecretaresse/Managementsecretaresse. Ook kun je met een opleiding secretaresse doorgroeien door cursussen en trainingen te volgen.