Vernieuwing van toeslagen.nl

Iedereen in Nederland kan voortaan 24 uur per dag, 7 dagen per week hun toeslagen regelen via internet. Via toeslagen.nl is het aanvragen, wijzigen of stopzetten van een toeslag veel overzichtelijker en makkelijker dan via het bestaande elektronische programma of via de papieren formulieren.
Dit werd woensdag 7 december door staatssecretaris Frans Weekers van Financiën bekend gemaakt. “De site biedt een handig overzicht van de goede aangevraagde toeslagen. Ook een wijziging doorgeven wordt zo eenvoudiger. Meer duidelijkheid en minder gedoe”, alvorens staatssecretaris Weekers.
Toeslagen.nl is het sluitstuk van de invoering van een nieuw toeslagensysteem bij de Belastingdienst. Men kan met het nieuwe systeem ook de berekening van het voorschot makkelijker doen. Mensen konden tot nu toe verschillende grondslagen zoals inkomen voor de aanvraag doorgeven. Men kan in het nieuwe systeem slechts één inkomen doorgeven. Alle toeslagen hebben hierdoor dezelfde grondslag zodat men achteraf minder hoeft te corrigeren. Hierdoor kan het wel zijn dat voor sommige mensen het voorschot juist hoger of lager uitkomt dan ze voorheen kregen. De veranderingen op de website staat los van de bezuinigingen die het kabinet eerder aankondigde. De maatregelen voor de bezuinigingen om het huishoudboekje van Nederland op orde te krijgen zullen ook in de toeslagen doorwerken.
Men kan met het nieuwe systeem is het mogelijk om onjuistheden in aanvragen eerder te signaleren en bij te sturen. Als een gemeente aan de Belastingdienst een verhuizing doorgeeft worden deze bijna direct verwerkt. Zo kan het zijn dat de Belastingdienst het signaal krijgt dat er twee mensen gaan samenwonen, hierdoor zal de toeslag bij de Belastingdienst direct aangepast worden.
Ruim 6 miljoen huishoudens ontvingen vanaf de tweede week van december 2011 de jaarlijkse beschikking voor in totaal 8 miljoen huur-, zorg-, en kinderopvangtoeslagen en het kindgebonden budget. Het is vanwege de grote aantallen niet helemaal uit te sluiten dat er het een en ander mis zal gaan in de vorm van rekenfouten of onjuiste uitbetalingen. Men verwacht dan ook filevorming aan de balie en de telefoonlijnen van de belastingdienst. Ook omdat er wordt verwacht dat door de wijzigingen in de toeslagen veel vragen zullen helpen. De capaciteit van de belastingtelefoon en de balies is met honderden medewerkers uitgebreid.